لیست ارور های اینورتر میتسوبیشی الکتریک

ارورها و خطاهای اینورترهای میتسوبیشی الکتریک

فهرست مطالب

اینورترهای میتسوبیشی الکتریک از دستگاه‌های پیشرفته برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی هستند. این دستگاه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، به‌طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، همانند هر دستگاه دیگری، اینورترها نیز ممکن است با مشکلات و خطاهایی مواجه شوند که عملکرد دستگاه را مختل کنند.
در این مقاله از سایت رادین صنعت که نمایندگی Mitsubishi Electric در ایران میباشد، به معرفی و بررسی رایج‌ترین ارورهای اینورترهای میتسوبیشی الکتریک می پردازیم. این خطاها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات برق، دمای زیاد، بار اضافی یا تنظیمات نادرست بروز کنند. در هر یک از این ارورها، راه‌حل‌های مختلفی برای رفع مشکل پیشنهاد می‌شود تا کاربران بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت دستگاه خود را راه‌اندازی و نگهداری کنند.

خطاهای اینورتر های میتسوبیشی (Error message)

دستگاه یا نرم‌افزار هنگام بروز مشکلی در عملکرد خود، این پیام یا هشدار را نمایش می‌دهد. این پیام‌ها معمولاً برای اطلاع‌رسانی به کاربر درباره وجود یک مشکل خاص یا وضعیت غیرعادی در سیستم طراحی شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توان فهمید که دلیل اختلال چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد.

عنوان فارسی: Name: کد:
تاریخچه خطاها Faults history E—
قفل پنل عملیاتی Operation panel lock HOLD
قفل شده با رمز عبور Password locked LOCD
خطای نوشتن پارامتر Parameter write error Er1 to 4
بازنشانی اینورتر Inverter reset Err

خطای HOLD

این پیام نشان می‌دهد که دستگاه در حالت محدود شده قرار دارد. حالت قفل عملیات تنظیم شده است. هر عملیاتی به جز توقف/بازنشانی (Stop/Reset)معتبر نیست. برای باز کردن قفل، دکمه Mode را به مدت ۲ ثانیه فشار دهید.

خطای LOCD

این خطا نشان می دهد عملکرد رمز عبور فعال است. همچنین نمایش و تنظیم پارامترها محدود شده است. برای غیرفعال کردن عملکرد رمز عبور قبل از عملیات، رمز عبور را در پارامتر Pr. 297 (قفل/باز کردن قفل رمز عبور) وارد کنید.

خطای Er1

این پیام نشان می‌دهد که تغییر تنظیمات پارامتر به دلیل غیرفعال بودن امکان نوشتن پارامترها (Pr. 77) انجام نشده است. همچنین، محدوده‌های تنظیم پرش فرکانس با هم تداخل دارند و یکپارچگی ارتباط بین واحد کنترل (PU) و اینورتر مختل شده است. این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند مشکل موجود را شناسایی و رفع کنید:

  • تنظیمات پارامتر Pr. 77 (انتخاب نوشتن پارامتر) بهتر است چک شود.
  • تنظیمات پارامترهای Pr. 31 تا Pr. 36 (پرش فرکانس) را بررسی کنید.
  • اتصال بین واحد کنترل (PU) و اینورتر را بررسی نمایید.

خطای Er2

این پیام بیان می‌کند که تغییر پارامترها در حین عملکرد دستگاه تنها زمانی امکان‌پذیر است که مقدار پارامتر Pr. 77 به‌درستی تنظیم‌شده باشد. اگر این مقدار متفاوت باشد و سیگنال‌های کنترل (STF یا STR) فعال باشند، عملیات نوشتن پارامتر امکان‌پذیر نخواهد بود.
برای حل این مشکل ابتدا باید تنظیمات Pr. 77 را بررسی کرده و مقدار آن را روی “2” قرار دهید تا امکان نوشتن پارامترها فراهم شود. همچنین، قبل از انجام تنظیمات پارامترها، باید دستگاه را متوقف کنید.

خطای Er3

این پیام نشان می‌دهد که مقادیر بایاس و گین (gain) ورودی آنالوگ به درستی تنظیم نشده‌اند و به هم بسیار نزدیک هستند. برای رفع این مشکل باید تنظیمات کالیبراسیون در پارامترهای C3، C4، C6 و C7 را بررسی و اصلاح کنید.

خطای Er4

این پیام زمانی ظاهر می‌شود که تلاش برای تنظیم پارامتر در حالت عملیات External یا NET با تنظیم Pr. 77 به “2” انجام شود. بهتر است در این مواقع موارد زیر را بررسی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که حالت عملیات در حالت PU باشد.
  • تنظیمات Pr. 77 را ارزیابی نمایید.
  • بررسی شود که آیا واحد پارامتر (FR-PU04/FR-PU07) به هنگام تنظیم Pr. 551 = “9999” (تنظیم اولیه) متصل است یا خیر.
  • پس از تنظیم Pr. 551 به “4”، تنظیم پارامتر را انجام دهید.

خطای .Err

این پیام نشان می‌دهد که دستگاه در حال دریافت دستور بازنشانی از منابع مختلف است (سیگنال RES، ارتباطات یا PU). به یاد داشته باشید برای رفع این مشکل، باید دستور بازنشانی را متوقف کنید.

پیغام های هشدار اینورتر های میتسوبیشی (Warning)

به پیامی اطلاق می‌شود که برای اطلاع‌رسانی به کاربر در مورد یک وضعیت یا خطر بالقوه طراحی شده است. هشدارها معمولاً به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات جدی و کمک به کاربر برای رفع مشکلات موقتی یا خطرات احتمالی نمایش داده می‌شوند.
هشدارها معمولاً نشان‌دهنده مشکلی است که ممکن است به خودی خود رفع شود یا تأثیر کمی بر عملکرد دستگاه داشته باشد. به طور مثال، هشدارها می‌توانند نشان‌دهنده شرایطی مانند دمای بالا، فشار غیرعادی، یا تغییرات در عملکرد دستگاه باشند که نیاز به توجه دارند، اما دستگاه همچنان ممکن است به کار خود ادامه دهد.

عنوان فارسی: Name: کد:
پیشگیری از توقف (اضافه‌بار جریان) Stall prevention (overcurrent)  OL
پیشگیری از توقف (اضافه‌ولتاژ) Stall prevention (overvoltage)  oL
هشدار پیش از ترمز بازیابی Regenerative brake prealarm RB
هشدار پیش از عملکرد رله حرارتی الکترونیکی Electronic thermal relay function pre-alarm TH
توقف واحد کنترل (PU) PU stop PS
خروجی سیگنال نگهداری Maintenance signal output MT
ولتاژ پایین Undervoltage UV
توقف ایمنی Safety stop SA

پیغام هشدار OL

زمانی که جریان خروجی اینورتر از سطح عملیات پیشگیری از توقف (پارامتر Pr. 22 سطح عملیات پیشگیری از توقف و غیره) فراتر رود، این عملکرد افزایش فرکانس را متوقف می‌کند تا زمانی که جریان اضافه‌بار کاهش یابد و از وقوع قطع جریان اضافی جلوگیری کند. هنگامی که جریان اضافه‌بار کاهش یافته و زیر سطح عملیات پیشگیری از توقف قرار گیرد، این عملکرد دوباره فرکانس را افزایش می‌دهد.
برای جلوگیری از بروز مشکلات عملکردی یا خرابی، باید تنظیمات مربوط به تقویت گشتاور، زمان شتاب و کاهش سرعت، و سطح عملیات پیشگیری از توقف به‌درستی تنظیم شوند. اگر مشکلات همچنان ادامه یابد، باید تنظیمات مربوط به الگوی بار یا کنترل بردار شار مغناطیسی را بررسی و اصلاح کرد.

پیغام هشدار oL

این پیام به دو حالت اشاره دارد که در آن انرژی بازیابی موتور از ظرفیت مصرف انرژی بازیابی فراتر می‌رود. در این شرایط، سیستم برای جلوگیری از اضافه‌ولتاژ، سرعت را کنترل کرده یا افزایش می‌دهد. بررسی تنظیمات اجتناب از بازیابی و افزایش زمان کاهش سرعت می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

پیغام هشدار PS

این خطا به فرآیند توقف اینورتر از طریق استفاده از دکمه Stop/Reset در واحد کنترل (PU) اشاره دارد، زمانی فعال می‌شود که تنظیمات مربوط به بازنشانی یا توقف PU در پارامتر Pr. 75 به‌درستی تنظیم شده باشد. بررسی کنید که توقف با فشار دادن دکمه Stop/Reset پنل عملیاتی انجام شده باشد. همچنین برای حل این مشکل سیگنال شروع را خاموش کرده و با PU/EXT آزاد کنید.

پیغام هشدار RB

این هشدار زمانی نمایش داده می‌شود که میزان بار ترمز بازیابی به 85% یا بیشتر از مقدار تنظیم‌شده در پارامتر Pr. 70 (مقدار ویژه بار ترمز بازیابی) برسد. اگر تنظیمات پارامتر Pr. 70 به مقدار اولیه (Pr. 70 = “0”) باشد، این هشدار ظاهر نخواهد شد. اگر بار ترمز بازیابی به 100% برسد، اضافه‌ولتاژ بازیابی (E. OV_) رخ می‌دهد. برای حل این مشکل موارد زیر را بررسی کنید:

  • بررسی کنید که بار مقاومت ترمز زیاد نباشد.
  • اطمینان حاصل کنید که تنظیمات پارامترهای Pr. 30 (انتخاب عملکرد بازیابی) و Pr. 70 (مقدار ویژه بار ترمز بازیابی) درست باشد.
  • زمان کاهش سرعت را افزایش دهید.
  • تنظیمات پارامترهای Pr. 30 و Pr. 70 چک شود.

پیغام هشدار TH

این هشدار زمانی نمایش داده می‌شود که مقدار تجمعی رله حرارتی الکترونیکی Pr. 9 به 85% یا بیشتر از سطح تنظیم‌شده برسد. اگر این مقدار به 100% برسد، یک قطع اضافه‌بار موتور (E. THM) اتفاق می‌افتد.
سیگنال THP می‌تواند همزمان با نمایش [TH] صادر شود. برای ترمینال استفاده‌شده برای خروجی سیگنال THP، عملکرد را با تنظیم “8 (منطق مثبت) یا 108 (منطق منفی)” در پارامترهای Pr. 190، Pr. 192 یا Pr. 197 (انتخاب عملکرد ترمینال خروجی) اختصاص دهید.
اگر مقدار تجمعی به 100% برسد، موتور قطع می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید بار را کاهش داده و تنظیمات پارامتر مربوط به رله حرارتی را به‌درستی انجام دهید.

پیغام هشدار MT

این هشدار نشان‌دهنده این است که زمان فعال‌سازی تجمعی اینورتر به مدت مشخصی رسیده است. اگر تنظیم پارامتر Pr. 504 (زمان تنظیم هشدار تایمر نگهداری) به مقدار اولیه (Pr. 504 = “9999”) باشد، این هشدار ظاهر نخواهد شد.
برای حذف این هشدار، باید تنظیمات تایمر نگهداری را به‌طور صحیح تنظیم کرده یا پارامتر تایمر نگهداری را صفر کنید.

پیغام هشدار UV

اگر ولتاژ منبع تغذیه اینورتر کاهش یابد، مدار کنترل نمی‌تواند عملکرد عادی خود را انجام دهد. علاوه بر این، گشتاور موتور ناکافی خواهد بود و یا تولید حرارت افزایش می‌یابد. برای رفع مشکل، باید منبع تغذیه و تجهیزات مربوطه را بررسی کرد.

پیغام هشدار SA

این هشدار به زمانی اشاره دارد که عملکرد توقف ایمنی به‌طور نادرست فعال شده باشد یا در حالتی که نباید فعال باشد، ترمینال‌ها به‌طور اشتباه متصل یا قطع شده باشند. در این شرایط سیم‌کشی ترمینال‌های S1، S2 و SC را بررسی کنید و در صورت عدم وجود مشکل در سیم‌کشی، با نماینده فروش خود تماس بگیرید.

پیام های اخطار اینورتر های میتسوبیشی (Alarm)

اخطار (Alarm) به معنای نمایان شدن پیامی است که نشان می‌دهد یک مشکل یا شرایط غیرعادی در سیستم یا دستگاه رخ داده است. این هشدار می‌تواند به دلیل نقص فنی، شرایط ایمنی یا تنظیمات نادرست ایجاد شود. زمانی که هشدار رخ می‌دهد، خروجی قطع نمی‌شود. همچنین می‌توانید سیگنال هشدار را با تنظیم پارامترها صادر کنید.

عنوان فارسی: Name: کد:
هشدار فن Fan alarm FN

پیام اخطار FN

این هشدار زمانی نمایش داده می‌شود که فن خنک‌کننده به‌درستی کار نکند یا تنظیمات مربوط به آن مطابق با تنظیمات پیش‌بینی‌شده نباشد. باید وضعیت فن بررسی شود و در صورت لزوم با نماینده فروش تماس گرفته شود.

نقص های فنی اینورتر های میتسوبیشی (Fault)

این جمله به زمانی اشاره دارد که یک مشکل جدی در سیستم اینورتر به وجود می‌آید که باعث قطع عملکرد آن می‌شود. در این حالت، یک سیگنال هشدار برای اطلاع از وقوع خطا ارسال می‌شود. این می‌تواند ناشی از مشکلاتی مانند اضافه‌بار، خطاهای ارتباطی یا خرابی‌های داخلی باشد.

عنوان فارسی: Name: کد:
قطع به علت اضافه‌بار در حین شتاب‌گیری Overcurrent trip during acceleration  E.OC1
قطع به علت اضافه‌بار در حین سرعت ثابت Overcurrent trip during constant speed  E.OC2
قطع به علت اضافه‌بار در حین کاهش سرعت یا توقف Overcurrent trip during deceleration or stop E.OC3 
قطع به علت اضافه ولتاژ بازیابی در حین شتاب‌گیری Regenerative overvoltage trip during acceleration E.OV1
قطع به علت اضافه ولتاژ بازیابی در حین سرعت ثابت Regenerative overvoltage trip during constant speed E.OV2
قطع به علت اضافه ولتاژ بازیابی در حین کاهش سرعت یا توقف Regenerative overvoltage trip during deceleration or stop E.OV3
قطع اینورتر به علت اضافه‌بار (عملکرد رله حرارتی الکترونیکی اضافه‌بار) Inverter overload trip (electronic thermal O/L relay function) E.THT 
قطع موتور به علت اضافه‌بار (عملکرد رله حرارتی الکترونیکی اضافه‌بار) Motor overload trip (electronic thermal O/L relay function) E.THM
گرمای بیش از حد هیت‌سینک Heatsink overheat E.FIN
از دست رفتن فاز ورودی Input phase loss E.ILF
توقف جلوگیری از گیرپاژ Stall prevention stop  E.OLT
تشخیص آلارم ترانزیستور ترمز Brake transistor alarm detection E. BE
اضافه‌جریان خطای اتصال به زمین در سمت خروجی هنگام شروع Output side earth (ground) fault overcurrent at start E.GF
از دست رفتن فاز خروجی Output phase loss E.LF
عملکرد رله حرارتی خارجی External thermal relay operation  E.OHT
عملکرد ترمیستور PTC PTC thermistor operation  E.PTC
خطای دستگاه ذخیره‌سازی پارامترها Parameter storage device fault  E.PE
قطع ارتباط واحد کنترل (PU) PU disconnection E.PUE
افزایش تعداد تلاش‌های مجدد Retry count excess E.RET
خطای واحد پردازش مرکزی (CPU) CPU fault E.5

E.CPU

مقدار شناسایی جریان خروجی فراتر رفته است Output current detection value exceeded E.CDO 
خطای مدار محدود کننده جریان راه‌اندازی Inrush current limit circuit fault  E.IOH
خطای ورودی آنالوگ Analog input fault E.AIE
خطای مدار ایمنی Safety circuit fault E.SAF

نکته مهم : زمانی که خطا رخ می‌دهد، اینورتر خاموش شده و سیگنال خطا ارسال می‌شود.

نقص فنی E.OC1

زمانی که جریان خروجی اینورتر در حین شتاب گیری به حدود 200% جریان نامی برسد یا از آن تجاوز کند، مدار حفاظتی فعال شده و اینورتر قطع می‌شود. در این مواقع بهتر است موارد زیر را بررسی کنید:

  • شتاب‌گیری ناگهانی را بررسی کنید.
  • بررسی شود که زمان شتاب‌گیری نزولی برای آسانسور زیاد نباشد.
  • چک نمایید که اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین در خروجی وجود نداشته باشد.
  • بررسی کنید که تنظیم فرکانس پایه در Pr. 3 برابر 60Hz نباشد وقتی که فرکانس نامی موتور 50Hz است.
  • مطمئن شوید که سطح عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (Stall Prevention) خیلی بالا تنظیم نشده باشد.
  • بررسی کنید که عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع غیرفعال نباشد.
  • اطمینان حاصل کنید که بازسازی انرژی (Regeneration) به طور مکرر انجام نشود. (ولتاژ خروجی بزرگتر از مقدار مرجع V/F در هنگام بازسازی انرژی نشود و جریان زیاد به دلیل افزایش جریان موتور ایجاد نکند.)

اقدامات زیر می تواند به شما در اصلاح آن کمک کند:

  • زمان شتاب‌گیری را افزایش دهید. (زمان شتاب‌گیری نزولی برای آسانسور را کوتاه کنید.)
  • وقتی که “E.OC1” همیشه در شروع روشن می‌شود، موتور را یکبار قطع کرده و اینورتر را مجدداً راه‌اندازی کنید.
  • اگر “E.OC1” هنوز روشن است، با نماینده فروش خود تماس بگیرید.
  • سیم‌کشی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین در خروجی وجود ندارد.
  • فرکانس پایه را در Pr. 3 برابر 50Hz تنظیم کنید.
  • سطح تنظیم عملکرد جلوگیری از گیرپاژ را کاهش دهید.
  • عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع را فعال کنید.
  • ولتاژ پایه (ولتاژ نامی موتور و غیره) را در Pr. 19 Base frequency voltage تنظیم کنید.

نقص فنی E.OC2

در صورت مشاهده خطای E.OC2 نکات و اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تغییر ناگهانی بار را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین در خروجی وجود نداشته باشد.
  • توجه داشته باشید که سطح عملکرد جلوگیری از گیرپاژ خیلی بالا تنظیم نشده باشد.
  • چک کنید که عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع غیرفعال نباشد.

همچنین اقدامات اصلاحی زیر را امتحان کنید:

  • بار را پایدار نگه دارید.
  • سیم‌کشی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین در خروجی وجود ندارد.
  • سطح تنظیم عملکرد جلوگیری از گیرپاژ را کاهش دهید.
  • عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع را فعال کنید.

نقص فنی E.OC3

برای جلوگیری از اضافه‌جریان در حین کاهش سرعت یا توقف، ابتدا باید مطمئن شوید که کاهش سرعت به طور ناگهانی رخ ندهد. همچنین باید از عدم وجود اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین در خروجی اطمینان حاصل کنید.
از طرف دیگر، باید چک کنید که ترمز مکانیکی موتور خیلی سریع عمل نکند و باعث بروز مشکل نشود. همچنین سطح عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (stall prevention) را ارزیابی کرده و مطمئن شوید که این سطح خیلی بالا تنظیم نشده باشد. در نهایت، مطمئن شوید که عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع غیرفعال نباشد.
برای اصلاح خطای مذکور، زمان کاهش سرعت را افزایش دهید تا از تغییرات ناگهانی جلوگیری شود. سیم‌کشی را برای اطمینان از عدم وجود اتصال کوتاه یا خطای اتصال به زمین بررسی کنید. عملکرد ترمز مکانیکی را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که خیلی سریع عمل نمی‌کند. همچنین سطح تنظیم عملکرد جلوگیری از گیرپاژ را کاهش دهید و در نهایت، عملیات محدود کننده جریان با پاسخ سریع را فعال کنید تا سیستم به درستی عمل کند.

نقص فنی E.OV1:

اگر انرژی بازسازی شده باعث شود که ولتاژ DC مدار اصلی داخلی اینورتر به مقدار مشخص یا بیشتر برسد، مدار حفاظتی فعال شده و اینورتر قطع می‌شود. این مدار ممکن است همچنین به دلیل ولتاژ اوج تولید شده در سیستم تامین برق فعال گردد. در صورت مشاهده خطا E.OV1 می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • شتاب‌گیری کند باشد. (مثلاً در هنگام شتاب‌گیری نزولی در بار آسانسور عمودی)
  • تنظیم سطح عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (Pr. 22) خیلی کم نباشد.
  • از عملکرد اجتناب از بازسازی انرژی (Pr. 882, Pr. 883, Pr. 885, Pr. 886) استفاده کنید.
  • سطح تنظیم عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (Pr. 22) را به درستی تنظیم نمایید.

نقص فنی E.OV2

برای جلوگیری از اضافه‌جریان در حین عملکرد با سرعت ثابت، باید تغییرات ناگهانی در بار بررسی شود. همچنین باید مطمئن شوید که تنظیم سطح عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (Pr. 22) خیلی کم نباشد. اقدامات اصلاحی شامل ثابت نگه داشتن بار، استفاده از عملکرد اجتناب از بازسازی انرژی (Pr. 882, Pr. 883, Pr. 885, Pr. 886) و در صورت لزوم استفاده از مقاومت ترمز، واحد ترمز یا مبدل مشترک بازسازی انرژی (FR-CV) است. همچنین باید سطح تنظیم عملکرد جلوگیری از گیرپاژ (Pr. 22) به درستی تنظیم شود تا از مشکلات ناشی از اضافه‌جریان جلوگیری گردد.

نقص فنی E.OV3

اگر انرژی بازسازی شده باعث شود که ولتاژ DC مدار اصلی داخلی اینورتر به مقدار مشخص یا بیشتر برسد، مدار حفاظتی فعال می‌شود تا خروجی اینورتر متوقف گردد. این مدار ممکن است همچنین به دلیل ولتاژ اوج تولید شده در سیستم تأمین برق فعال شود.
اقدامات زیر را انجام دهید:

  • زمان کاهش سرعت را افزایش دهید. (زمان کاهش سرعت را تنظیم کنید که با لحظه اینرسی بار هم‌خوانی داشته باشد.)
  • دوره ترمز را طولانی‌تر کنید.
  • از عملکرد اجتناب از بازسازی انرژی (Pr. 882, Pr. 883, Pr. 885, Pr. 886) استفاده نمایید.
  • در صورت لزوم از مقاومت ترمز، واحد ترمز یا مبدل مشترک بازسازی انرژی (FR-CV) استفاده کنید.

نقص فنی E.THT

اگر دمای ترانزیستور خروجی از حد مجاز فراتر رود و جریان کمتر از 200% باشد، رله حرارتی فعال شده و خروجی اینورتر متوقف می‌شود. اقدامات لازم برای حل این خطا شامل موارد زیر می باشد:

  • زمان شتاب/کاهش سرعت را افزایش دهید.
  • تنظیم افزایش گشتاور را تنظیم کنید.
  • تنظیم انتخاب الگوی بار را با توجه به الگوی بار دستگاه انجام دهید.
  • وزن بار را کاهش دهید.
  • دمای هوای محیط را به محدوده مشخصات تعیین‌شده برسانید.

نقص فنی E.THM

عملکرد رله حرارتی الکترونیکی اینورتر، گرمای بیش از حد موتور را در شرایط اضافه‌بار یا کاهش خنک‌کنندگی تشخیص داده و از طریق مدار حفاظتی خروجی را متوقف می‌کند. برای موتورها یا شرایط خاص، استفاده از رله حرارتی خارجی ضروری است.
برای جلوگیری از اضافه‌بار و حفاظت بهتر موتور، وزن بار را کاهش دهید. در صورت استفاده از موتورهای گشتاور ثابت، پارامتر 71 را بر روی حالت موتور گشتاور ثابت تنظیم کنید. همچنین، از صحیح بودن تنظیم عملکرد جلوگیری از توقف ناگهانی اطمینان حاصل کنید.

نقص فنی E.FIN

سیگنال FIN می‌تواند زمانی که دما به حدود 85% از دمای عملکرد حفاظت از گرمای بیش از حد هیت‌سینک برسد، خروجی داده شود. اقداماتی که می توانید در این شرایط انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • دمای هوای محیط را به محدوده مشخصات تنظیم کنید.
  • هیت‌سینک را تمیز کنید.
  • فن خنک‌کننده را تعویض کنید.

نقص فنی E.ILF

زمانی که تنظیم حفاظت از دست دادن فاز ورودی در پارامتر Pr. 872 فعال باشد و یکی از فازهای برق سه‌فاز قطع شود، اینورتر قطع می‌شود. این هشدار زمانی ظاهر نمی‌شود که تنظیم این پارامتر روی مقدار اولیه (Pr. 872 = “0”) باشد.
برای رفع مشکل، کابل‌ها را به درستی وصل کنید و بخش قطع شده کابل را تعمیر کنید. سپس تنظیم انتخاب حفاظت از دست دادن فاز ورودی در پارامتر Pr. 872 را بررسی کنید. در صورتی که ولتاژ ورودی سه‌فاز به طور زیادی نامتعادل باشد، پارامتر Pr. 872 را روی مقدار “0” (بدون حفاظت از دست دادن فاز ورودی) تنظیم کنید.

نقص فنی E.OLT

زمانی که فرکانس خروجی به 1 هرتز کاهش یابد و برای 3 ثانیه باقی بماند، خطای E.OLT نمایش داده می شود و اینورتر قطع می‌شود. در حین فعال بودن عملکرد جلوگیری از توقف (OL)، خطای OL نمایش نمایان می شود تا نشان دهد که این عملکرد در حال تلاش برای جلوگیری از توقف موتور است. در این مواقع وزن بار را کاهش دهید. (تنظیم سطح عملکرد جلوگیری از توقف در پارامتر Pr. 22 را بررسی کنید).

نقص فنی E.BE

زمانی که هشدار ترانزیستور ترمز به دلیل انرژی بازجذب شده زیاد از موتور و غیره ایجاد می‌شود، هشدار ترانزیستور ترمز شناسایی شده و اینورتر قطع می‌شود. در این صورت، اینورتر باید فوراً خاموش شود. اقدامات زیر می توانند به شما کمک کنند:

  • وزن اینرسی بار را کاهش دهید.
  • مطمئن شوید که فرکانس استفاده از ترمز مناسب باشد.
  • بررسی کنید که مقاومت ترمز انتخاب‌شده صحیح باشد.
  • اینورتر را تعویض کنید.

نقص فنی E.GF

در صورت وقوع خطای زمین در سمت خروجی اینورتر و اضافه‌جریان، اینورتر قطع می‌شود. این ویژگی با تنظیم پارامتر Pr. 249 فعال یا غیرفعال می‌شود. در این مواقع باید بررسی کنید که خطای زمین در موتور و کابل اتصال وجود نداشته باشد.

نقص فنی E.LF

اگر یکی از فازهای خروجی اینورتر قطع شود، اینورتر خروجی را متوقف می‌کند. این ویژگی با تنظیم پارامتر Pr. 251 فعال یا غیرفعال می‌شود. برای رفع مشکل E.LF، کابل‌ها را به درستی وصل کنید و تنظیم انتخاب حفاظت از دست دادن فاز خروجی در پارامتر Pr. 251 را بررسی کنید.

نقص فنی E.OHT

اگر رله حرارتی خارجی برای حفاظت از گرمای بیش از حد موتور یا رله دمای داخلی نصب‌شده در موتور و غیره روشن شود (تماس‌ها باز شوند)، خروجی اینورتر متوقف می‌شود. این عملکرد زمانی فعال است که “7” (سیگنال OH) در هر یک از پارامترهای Pr. 178 تا Pr. 182 (انتخاب عملکرد ترمینال ورودی) تنظیم شود. هنگامی که مقدار اولیه (بدون اختصاص سیگنال OH) تنظیم باشد، این عملکرد حفاظتی فعال نمی‌شود.
برای رفع مشکل، بار و فرکانس عملکرد را کاهش دهید. حتی اگر تماس‌های رله به طور خودکار بازنشانی شوند، اینورتر بدون بازنشانی دستی مجدد راه‌اندازی نخواهد شد.

نقص فنی E.PTC

زمانی که مقاومت ترمیستور PTC بیشتر از مقدار تنظیم‌شده در پارامتر Pr. 561 باشد، اینورتر قطع می‌شود. این عملکرد زمانی فعال می‌شود که مقدار تنظیم شده در Pr. 561 متفاوت از مقدار اولیه (Pr. 561 = “9999”) باشد. موارد زیر را جهت رفع این خطا می توانید انجام دهید:

  • اتصال ترمیستور PTC را چک کنید.
  • تنظیم سطح حفاظت ترمیستور PTC در پارامتر Pr. 561 را کنترل نمایید.
  • وزن بار را کاهش دهید.

نقص فنی E.PE

خطای E.PE زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در پارامترهای ذخیره‌شده به وجود آید. برای جلوگیری از این مشکل، تعداد دفعات نوشتن پارامتر باید کنترل شود. در این شرایط لطفاً با نماینده فروش خود تماس بگیرید. همچنین هنگام نوشتن پارامتر به‌طور مکرر برای مقاصد ارتباطی، “1” را در پارامتر Pr. 342 تنظیم کنید تا نوشتن در RAM فعال شود. توجه داشته باشید که خاموش کردن برق اینورتر را به وضعیت قبل از نوشتن در RAM بازمی‌گرداند.

نقص فنی E.PUE

خطای E.PUE به قطع ارتباط بین پنل عملیاتی (PU) و اینورتر اشاره دارد و در شرایطی رخ می‌دهد که ارتباط با پنل عملیاتی (مانند FR-PU04/FR-PU07) قطع شود یا خطای ارتباطی RS-485 اتفاق بیفتد. اگر یکی از مقادیر 2، 3، 16، یا 17 در پارامتر Pr. 75 تنظیم شده باشد یا تعداد خطاهای ارتباطی بیش از مقدار مجاز تنظیم شده در Pr. 121 شود، اینورتر خروجی را متوقف می‌کند. همچنین، اگر داده‌ها در بازه زمانی تعیین‌شده در Pr. 122 ارسال نشوند، این خطا رخ می‌دهد. برای رفع این خطا، ابتدا اتصال کابل پنل عملیاتی را بررسی و از اتصال صحیح آن اطمینان حاصل کنید. سپس تنظیمات پارامترهای Pr. 75، Pr. 121 و Pr. 122 را بررسی کنید و در صورت نیاز مقادیر را اصلاح کنید. در ارتباطات RS-485، مطمئن شوید که داده‌ها و تنظیمات ارتباطی بین اینورتر و کامپیوتر همخوانی دارند. اگر بازه زمانی ارتباطی کوتاه است، مقدار Pr. 122 را افزایش دهید یا با تنظیم مقدار 9999 چک ارتباطی را غیرفعال کنید. در نهایت، اگر مشکل همچنان باقی بود، ممکن است ایراد سخت‌افزاری وجود داشته باشد که نیازمند بررسی توسط تکنسین است.

نقص فنی E.RET

اگر عملیات پس از تعداد تلاش‌های تعیین‌شده نتواند به‌درستی ادامه یابد، این عملکرد اینورتر را قطع می‌کند. همچنین این ویژگی فقط زمانی فعال است که پارامتر Pr. 67 (تعداد تلاش‌ها در هنگام بروز خطا) تنظیم شده باشد. به یاد داشته باشید زمانی که مقدار اولیه (Pr. 67 = “0”) تنظیم شود، این عمل حفاظتی نیز فعال نخواهد بود. در این شرایط علت بروز خطا را چک کنید و آن را رفع کنید.

نقص فنی E.5

اگر خطای ارتباطی در واحد پردازش داخلی اینورتر رخ دهد، اینورتر خروجی را متوقف می‌کند. برای حل این مشکل باید نویزهای الکتریکی اطراف اینورتر بررسی و برطرف شوند. همچنین نیاز است با نمایندگی اینورتر تماس حاصل فرمایید.

نقص فنی E.CDO

این عملکرد زمانی فعال می‌شود که جریان خروجی از مقدار تنظیم‌شده در پارامتر Pr. 150 (سطح تشخیص جریان خروجی) بیشتر شود. جهت رفع این خطاها تنظیمات پارامترهای Pr. 150 (سطح تشخیص جریان خروجی)، Pr. 151 (زمان تاخیر سیگنال تشخیص جریان خروجی)، Pr. 166 (زمان نگهداری سیگنال تشخیص جریان خروجی)، و Pr. 167 (انتخاب عملکرد تشخیص جریان خروجی) را بررسی کنید.

نقص فنی E.IOH

خطای E.IOH زمانی فعال می‌شود که مقاومت مدار محدود کننده جریان راه‌اندازی داغ شود. برای رفع مشکل باید از تکرار روشن/خاموش کردن مکرر برق جلوگیری شود.

نقص فنی E.AIE

این پیام به مشکلی در تنظیمات درایو (احتمالاً یک اینورتر یا کنترل‌کننده) اشاره دارد. ترمینال 4 معمولاً برای ورود فرمان فرکانس یا سیگنال کنترلی استفاده می‌شود. اگر نوع سیگنالی که وارد ترمینال 4 می‌شود (ولتاژ یا جریان) با تنظیمات پارامترها همخوانی نداشته باشد، دستگاه نمی‌تواند به درستی کار کند و این هشدار نمایش داده می‌شود. نکات کلیدی که باید برای رفع این خطا رعایت کنید در زیر آمده است:

  • پارامتر 267 (Pr.267) تعیین می‌کند که ترمینال 4 به چه نوع سیگنالی (ولتاژ یا جریان) پاسخ دهد.
  • کلید ورودی ولتاژ/جریان نیز باید با نوع سیگنال ورودی هماهنگ باشد.
  • اگر از سیگنال جریان استفاده می‌کنید، دستگاه باید برای ورودی جریان تنظیم شود. اگر از سیگنال ولتاژ استفاده می‌کنید، هر دو تنظیم باید روی حالت ولتاژ باشند.
  • در صورت عدم تطابق، دستگاه نمی‌تواند سیگنال را به درستی شناسایی کند و فرمان اشتباهی صادر می‌شود.

نقص فنی E.SAF

این پیام هشدار نشان‌دهنده مشکلی در مدار ایمنی دستگاه است. مدار ایمنی برای اطمینان از ایمنی عملکرد دستگاه طراحی شده و شامل پایانه‌هایی مانند S1، S2 و SC است.
در صورت عدم استفاده از عملکرد توقف ایمنی: پایانه‌های S1 و SC و S2 و SC باید به صورت مستقیم با یک سیم اتصال کوتاه متصل باشند. اگر این اتصال قطع شود، دستگاه خطا می‌دهد.
وقتی از عملکرد توقف ایمنی استفاده می‌کنید موارد زیر را کنترل کنید:

  • بررسی کنید که سیم‌کشی پایانه‌های S1، S2 و SC به درستی انجام شده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که سیگنال ورودی توقف ایمنی از ماژول رله ایمنی به درستی کار می‌کند.

موارد زیر برخی از اقدامات پیشنهادی هستند که می توانند جهت رفع این مشکل به شما کمک کنند:

  1. ابتدا بررسی کنید که آیا از عملکرد توقف ایمنی استفاده می‌کنید یا خیر.
  2. اگر استفاده نمی‌کنید، پایانه‌ها را با سیم اتصال کوتاه به هم متصل کنید.
  3. اگر استفاده می‌کنید، سیم‌کشی و عملکرد ماژول رله ایمنی را بررسی کرده و از صحت آن مطمئن شوید.

این متن به خطاهای حفاظتی در دستگاه FR-PU04 (احتمالاً یک کنترلر یا پنل کنترل) اشاره دارد. پیام Fault 14 نشان‌دهنده فعال شدن یکی از عملکردهای حفاظتی اصلی دستگاه است که با کدهای زیر مرتبط است:

E.ILF: خطای جریان بیش از حد (Overcurrent).
E.AIE: خطای تنظیم جریان ورودی (Input Current Adjustment Error).
E.IOH: خطای بیش از حد جریان خروجی (Output Overcurrent).
E.PTC: خطای سنسور دما (PTC Error).
E.CDO: خطای دستور توقف خروجی (Command Output Error).
E.SAF: خطای ایمنی (Safety Error).

اگر خطای دیگری به غیر از موارد بالا ایجاد شود، این نشان‌دهنده مشکل دیگری است که نیاز به بررسی تخصصی توسط نماینده فروش یا تکنسین دارد. بهتر است در این مواقع پیام خطا را ثبت کنید و دستگاه را بررسی کنید. همچنین توصیه می شود با نمایندگی دستگاه تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

خطاهای اینورترهای میتسوبیشی اغلب ناشی از مشکلات ارتباطی، تنظیمات نادرست پارامترها، یا خرابی سخت‌افزاری هستند و با بررسی دقیق کابل‌ها، تنظیمات پارامترها، و وضعیت ارتباطی می‌توان بسیاری از آن‌ها را برطرف کرد. اینورترهای میتسوبیشی به دلیل حساسیت بالا و عملکرد دقیق، نیازمند نگهداری صحیح و تنظیمات اصولی هستند.نمایندگی اینورتر میتسوبیشی، شرکت رادین صنعت، به‌عنوان یکی از معتبرترین واردکنندگان اینورترهای میتسوبیشی، خدمات تخصصی در زمینه مشاوره، تعمیر، و پشتیبانی ارائه می‌دهد. برای رفع مشکلات و اطمینان از عملکرد صحیح اینورترهای میتسوبیشی، مراجعه به نمایندگی‌های معتبر مانند رادین صنعت و دریافت مشاوره از آن می‌تواند بهترین راهکار باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن